måndag 17 april 2017

Min litterära vecka 16

Inspirerad av Bokstund tänkte jag skriva lite kort om den kommande (innevarande!) veckan ur ett litterärt perspektiv. Den skulle, såhär i förväg, kunna sammanfattas med Eventuellt...
Säkert är morgondagens bokcirkel. Vi har läst Barack Obamas Min far hade en dröm, en bok jag varmt kan rekommendera. Han skriver om sina uppväxtår på Hawaii och i Indonesien, om den frånvarande fadern, att hitta sin identitet och åren som ung vuxen. Den skrevs innan han gav sig in i politiken och är därmed inte behängd med någon politisk agenda. Det ska bli roligt att höra vad de andra tycker! 😊
Veckans andra "säkra" är torsdagens författarevenemang: Erik Petersson presenterar sin senaste bok Furste av Norden om Kristian Tyrann. Vilket leder oss vidare på Eventuellt...
Boken är nämligen vederbörligen reserverad på biblioteket, och i slutet av förra veckan dök det första exemplaret upp. Men kommer jag att få boken innan torsdag? Den har sällskap av ytterligare tre böcker som jag eventuellt kan hämta ut denna vecka: Gabriella Ullberg-Westins Fixaren, Grady Hendrix "Bokea" och Anna Platt Vi faller. De två förstnämnda har jag köplats 1 på, men de är utlånade/ alla exemplar har inte kommit in. Kanske / kanske inte denna vecka! 😊 Anna Platt är ju en lokal författare, så det verkar som om alla bibliotek i regionen köpt in minst ett exemplar; jag har plats 6 av 33 (!)
Och så har vi då Läckbergs "Häxan"... Slog till på Crimtime Gotlands erbjudande om att man fick ett exemplar av ovan nämnda bok om man köpte sitt festivalpass innan påsken är slut. Jag ska ju ändå dit så..... Hade hoppats få den innan påsk, men nej.... Kanske denna vecka? Vågar inte riktigt lita på att jag inte schabblat till det vid beställningen​, så biblioteksreservationen får stå kvar: plats 6 av 7 exemplar...
Summa summarum; jag får fortsätta läsa Mikael Strömbergs Vad gör dina barn när du sover? och se vad som sker i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar